شهره جلال پور؛ کیانوش پای فرد؛ محمد فلاح
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 128-151
چکیده
چکیده انقلاب اطلاعاتی و ظهور رسانههای نوین به زندگی امروز ما شتابی بیسابقه داده است که موجب جایگزینی فرهنگ رسانههای نوین بافرهنگ رسانههای سنتی مانند کتاب، روزنامهو ... شده است و از آنجایی که رسانههای ...
بیشتر
چکیده انقلاب اطلاعاتی و ظهور رسانههای نوین به زندگی امروز ما شتابی بیسابقه داده است که موجب جایگزینی فرهنگ رسانههای نوین بافرهنگ رسانههای سنتی مانند کتاب، روزنامهو ... شده است و از آنجایی که رسانههای نوین مبتنی بر دیدار و شنیدار (و نه تفکر عمیق) هستند و نحوه ساخت برنامه در آنها نیاز به تفکر عمیق را منتفی کرده است، با اقبال گسترده جهانی روبهرو شدهاند، همچنین فناوریهای رسانهای جنبههای مختلف زندگی بشر امروزی را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ از طرفی نیز جنگ و نزاع به عنوان جزیی جداییناپذیر از نهاد جوامع بشری نیز دستخوش دگرگونی عمیق شده است و با توجه به امکانات گسترده موجود در رسانههای نوین، از جنگ کلاسیک و نبرد واقعی به سمت جنگ نرم در عرصه مجازی سوق یافته است. جنگ نرم در واقع جنگی است کم هزینه مبتنی بر نرم افزار رسانه و غیرمستقیم که در آن هدف تغییری نکرده است و فروپاشی از درون و استحاله در حاکمیت دولتهای مخالف است، ولی ابزارها تغییر بنیادین کرده و رسانهها بهعنوان اصلیترین ابزار به کار گرفته میشوند؛ پرسشی که به ذهن متبادر میشود این است که چرا رسانههای نوین به عنوان ابزاری برای جنگ نرم انتخاب شدهاند و هدف از جنگ نرم چیست. تحقیق حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی گردآوریشده است و نتایج آن نشاندهنده آن است که رسانههای نوین دارای خصوصیاتی برتر نسبت به دیگر ابزارها هستند از این رو از طرف دولتهای مختلف بستر مناسبی برای تغییر نگرش و فروپاشی از درون گروهها و کشورهای مخالف قرارگرفتهاند. در این میان رسانههای نوین را به عنوان ابزار جنگ نرم انتخاب کرده تا به اهداف خود از قبیل: مرجع سازی، جایگزینی فرهنگ دنیایی بهجای فرهنگهای ملی، رواج مادیگرایی، بازتعریف روابط اجتماعی و خواستههای شهروندان، تردید افکنی در کارایی نظامهای سیاسی و ... برسد.